Sunday, Sep 27 2020

The Roma community is not interested in their sons and daughters’ studies

Original posted by Raquel Aguilar

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Scientific Articles

Explanation of the Post

A hoax heard many times at school from some teachers is that the high rate of school failure in the Roma community is due to the fact that their families have no interest in their studies and in having good results; ensuring that the little interest in education is a cultural characteristic of this community.

 

Other sources

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6 Comments

  1. SCIENTIFIC ARTICLES:

    COMMENT:
    Currently, we have an abundance of scientific evidence to refute this hoax. These studies provide evidence on the factors that are contributing to the educational success of Roma students, and the involvement of their communities in their educational paths. For instance, among these factors are the implementation of successful educational actions which involve Roma communities in school and education (e.g. educational or decisive participation).

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  2. SCIENTIFIC ARTICLE:

    • Aiello E, Amador-López J, Munté-Pascual A, Sordé-Martí T. Grassroots Roma Women Organizing for Social Change: A Study of the Impact of ‘Roma Women Student Gatherings’. Sustainability. 2019; 11(15):4054. https://doi.org/10.3390/su11154054
    • Andrea Khalfaoui, Rocío García-Carrión & Lourdes Villardón-Gallego (2020) Bridging the gap: engaging Roma and migrant families in early childhood education through trust-based relationships, European Early Childhood Education Research Journal, 28:5, 701-711. https://doi.org/10.1080/1350293X.2020.1817241

    COMMENT:

    I want to share two pieces of researches that help to overcome this hoax.

    The first is research that shows how Roma women and girls are organising themselves to overcome the barriers that prevent many girls from accessing education. This contribution shows how Roma women are developing social movements that make it possible for more and more girls to continue their studies. It is an example of how the Roma community is leading essential transformations to overcome the exclusion to which Roma people have traditionally been exposed.

    Aiello E, Amador-López J, Munté-Pascual A, Sordé-Martí T. Grassroots Roma Women Organizing for Social Change: A Study of the Impact of ‘Roma Women Student Gatherings’. Sustainability. 2019; 11(15):4054. https://doi.org/10.3390/su11154054

    The second research shows a unique case study of a school. It reflects the critical role that egalitarian dialogue between teachers and the Roma community plays in their participation in school, leading to an improvement in children’s school results.

    Andrea Khalfaoui, Rocío García-Carrión & Lourdes Villardón-Gallego (2020) Bridging the gap: engaging Roma and migrant families in early childhood education through trust-based relationships, European Early Childhood Education Research Journal, 28:5, 701-711. https://doi.org/10.1080/1350293X.2020.1817241

  3. Tras una exhaustiva investigación sobre este apartado existen evidencias sustanciales de que la colaboración entre la escuela y la familia contribuye a diversos resultados educativos, como el desarrollo de habilidades sociales. Sin embargo, hay diferencias en el grado de implicación familiar y es cierto que antiguamente, las familias pertenecientes a la comunidad gitana han participado menos en la vida escolar. Recientemente se han llevado a cabo diferentes planes para conseguir que estas familias participen en las diferentes actividades escolares con sus hijos. Estas actividades han sido un éxito gracias a una fuerte colaboración construida con dialogo igualitario, confianza y relaciones basadas en la docencia y un propósito compartido de garantizar una educación de alta calidad para sus alumnos. El aprendizaje dialógico, ha conseguido implicar a las familias y las comunidades en la escuela, el aula y otros espacios de aprendizaje. A partir de una transformación dialógica basada en la escuela, las familias gitanas participaron en las actividades de aprendizaje de los niños y en los espacios de toma de decisiones.

  4. La relación entre las familias y las escuelas es esencial para el correcto desarrollo de los estudiantes. Es cierto, que a medida que el tiempo corre, la implicación familiar es mucho mayor. Este caso también podemos observarlo en la comunidad gitana. El abandono escolar prematuro ha disminuido considerablemente, lo que supone una gran mejoría educativa y para el alumnado, al igual que ha incrementado el número de matriculados, lo que sin duda es un gran suceso en lo que a los grupos minoritarios se refiere.
    Mediante cambios e implantaciones de planes por parte del Estado (como en el caso del Plan Nacional de I+D), el nivel de implicación familiar dentro de la comunidad ha aumentado y, no solo eso, sino que además con el cambio de escuela a Comunidad de Aprendizaje, se han brindado nuevas oportunidades a la comunidad gitana.

  5. La afirmación de que las familias gitanas no se preocupan por la educación de sus hijos no es solo falsa, sino que también es profundamente injusta y viene dada por los múltiples prejuicios que aún hoy en día podemos observar en nuestra sociedad. Las diferencias en el rendimiento académico de los estudiantes de diferentes comunidades no pueden atribuirse únicamente a la falta de interés de las familias, sino que son las barreras socioculturales y económicas las que propician esta situación. Es cierto que puede haber cierta falta de conocimiento o de comprensión de las prácticas educativas por parte de la comunidad gitana, pero no por ello se puede decir que estas familias no deseen lo mejor para sus hijos, incluyendo el ámbito académico. Como podemos ver, es verdad que antiguamente la situación de los niños gitanos en los colegios era más delicada y existía una gran desconexión entre las familias y la escuela, pero con el paso de los años esta realidad ha ido cambiando gracias a la implementación de distintas iniciativas con la finalidad de crear una mejor conexión entre la comunidad romaní y el sistema educativo.

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  6. SCIENTIFIC ARTICLES:

    García, J. R. F., & Soler, M. (2013). Turning difficulties into possibilities: Engaging Roma families and students in school through dialogic learning. Cambridge Journal of Education, 43(4), 451-465. https://doi.org/10.1080/0305764x.2013.819068

    Khalfaoui, A., García-Carrión, R., & Villardón-Gallego, L. (2020). Bridging the gap: Engaging Roma and migrant families in early childhood education through trust-based relationships. European Early Childhood Education Research Journal, 28(5), 701-711. https://doi.org/10.1080/1350293x.2020.1817241 

    García-Carrión, R., Molina‐Luque, F., & Roldán, S. M. (2017). How do vulnerable youth complete secondary education? The key role of families and the community. Journal of Youth Studies, 21(5), 701-716. https://doi.org/10.1080/13676261.2017.1406660 

    COMMENT:

    In this article a general lack of interest of the Roma families in the education of their children is affirmed.
    Here is some evidence that proves that this is a hoax, in these three articles it is shown that when the situation is favorable for them, providing them with facilities with the idea of seeking equality, the Roma families are notably involved in the education of their children. The fact of their exclusion is conditioned by the situation of inequality they live in many schools and social contexts. Therefore, schools play a relevant role in changing the situation of inequality in which the gypsies live. These articles provide studies that demonstrate real cases in which schools are involved in this sense, and the results are very positive in terms of the interest and participation of Roma families in different school activities, even in decision-making.

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