Sunday, Sep 27 2020

“Micromachismos” -soft violence- are the main cause for gender violence

Original posted by Rubén Rodríguez

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Scientific Articles

  • Valls, R., Puigvert, L., & Duque, E. (2008). Gender violence among teenagers: Socialization and prevention. Violence against women14(7), 759-785. https://doi.org/10.1177/1077801208320
  • Van Gelder, N., Peterman, A., Potts, A., O’Donnell, M., Thompson, K., Shah, N., & Oertelt-Prigione, S. (2020). COVID-19: Reducing the risk of infection might increase the risk of intimate partner violence. EClinicalMedicine21https://doi.org/10.1016/j.eclinm.2020.100348
  • Cornwall, A., & Edwards, J. (2015). Introduction: Beijing+ 20–where now for gender equality?. IDS Bulletin46(4), 1-8. https://doi.org/10.1111/1759-5436.12149
  • Emery, C. R. (2011). Disorder or deviant order? Re-theorizing domestic violence in terms of order, power and legitimacy: A typology. Aggression and Violent Behavior16(6), 525-540. https://doi.org/10.1016/j.avb.2011.07.001
  • García Campana, A., Hidalgo Lacalle, M., López León, M. D. C., & Román Almendros, M. D. R. (2018). Los micromachismos en los adolescentes. Su asociación con las relaciones de pareja y el modelo de maternidad y paternidad. http://hdl.handle.net/10045/77597
  • Towns, A. J., & Terry, G. (2014). “You’re in That Realm of Unpredictability” Mateship, Loyalty, and Men Challenging Men Who Use Domestic Violence Against Women. Violence Against Women20(8), 1012-1036. http://doi.org/10.1177/1077801214546232
  • Suárez, J. (2013). El micromachismo en la publicidad. Nuevas estrategias para viejos estereotipos. 7(2), 239-251 https://doi.org/10.5209/rev_PEPU.2013.v7.n2.46176
  • Peralta García, L., Ufarte Ruíz, M., & López-Caniego, M. (2019). Micromachismos y prensa digital. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes17(1), 162-183. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i1.1220
  • García Campana, A., Hidalgo Lacalle, M., López León, M. D. C., & Román Almendros, M. D. R. (2018). Los micromachismos en los adolescentes. Su asociación con las relaciones de pareja y el modelo de maternidad y paternidad.Cultura de los Cuidados. 22(51): 144-153. https://doi.org/10.14198/cuid.2018.51.16

Explanation of the Post

It is said in Spain that “micromachismos” (soft violence) are an important cause for gender violence to be perpetuated because it is silent.

Such a concept is quite unusual on international scientific research databases.

There doesn’t exist consensus on which behaviors are micromachismos. Therefore, certain forms of violence against women can be excused as microviolence, reducing its significance and importance. It is not comparable to look down on your girlfriend with not cooking.

Other sources

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14 Comments

  1. SCIENTIFIC ARTICLES:

    COMMENT:
    There is no evidence supporting that “micromachismos” are the root of gender-base violence.
    Although gender-based violence has been broadly studied and conceptualized, “micromachismos” are not included as a specific typology of gender-based violence (Van Gelder et al., 2020; Cornwall & Edwards, 2015; Emery, 2011). Besides, those who consider “micromachismos” as the cause of gender violence suggest that all men are potentially abusers (Garcia-Campana et al., 2018), which is totally false, as there are men who, not only do not exercise gender violence, but position themselves next to the victims (Towns & Terry, 2014).

  2. COMMENT:
    Bonino reconoció y publicó que basó su concepto de “micromachismo” en el concepto de “micropoderes” de Foucault. Teniendo en cuenta que este autor no solo defendió la despenalización de la violación y la pederastia, sino que siempre consideró que esas propuestas eran las únicas defendibles desde su concepto de poderes y micropoderes, es bastante indignante que se presente un concepto basado en él en los programas que en teoría luchan contra la Violencia de Género, cuando lo que hacen es fomentarla. Las investigaciones científicas sobre masculinidades ya han demostrado que el concepto de “micromachismo” como machismo invisible se lanza contra los chicos más igualitarios y que más colaboran con las chicas en la lucha contra la desigualdad y la violencia de género, dejando en un plano secundario la lucha contra los verdaderos machistas que son los que agreden física y psíquicamente a las mujeres.

    OTHER SOURCES:

  3. COMMENT:
    El término micromachismo me parece que tiene que ver con una concepción introspectiva heredera de ciertos modos religiosos que señalaban la culpabilidad esencial inmanente de todo ser humano, que en definitiva ha de reconocer su orientación hacia el pecado por el hecho de existir. Esta concepción de pecado “original” se ha racionalizado en la modernidad y sobre todo en la posmodernidad como una correspondencia fatal entre cultura (o el relato) y ser humano en la que la cultura determina a los seres humanos que que la conforman. Sin negar por supuesto que existan condicionantes socioculturales, se afirma que colonizan absolutamente el espíritu humano, incapaz de transformación individual o social, al menos en un sentido igualitario, sino que solo son reales las luchas de poder entre intereses irreconciliables y los relatos que los sostienen. Lógicamente se termina sosteniendo (de forma más o menos explícita) que todo esto se sostiene en condicionantes genéticos propios de la naturaleza humana. Queda sí servida la correlación entre ser hombre y ser machista en un modo análogo al modo en que Foucault consideraba que la única verdad incontestable es que entre seres humanos cualquier relación es una relación de poder, y que incluso aquellos que manifiestan luchar por la igualdad reproducen fatalmente relaciones de poder ocultando sutilmente sus verdaderos impulsos a los demás e incluso a sí mismos.
    Los y las que defienden el uso teórico y práctico de términos como el “micromachismo” consideran en todo caso que es la introspección la forma más importante de lograr la transformación (obviando el deseo de se supone que hay detrás de ello), insistiendo en que en todo hombre se pueden encontrar micromachismos aunque sean difíciles de identificar para una mirada no experta, en un proceso que sería propiamente inacabable. Se introduce así, subrepticiamente, el sentimiento de culpa y sospecha como principal motor de transformación en cualquier hombre independientemente de su comportamiento (aunque son conocidas las perversiones y doble moral en que puede derivar esto). Esta sería la tarea que encomiendan a los “hombres feministas” que consideran que los micromachismos son el concepto clave de la lucha contra el patriarcado: no tanto actuar contra la violencia machista o a apoyar a las mujeres, sino tratar de no ser machista “interiormente”, porque se constata que el principal problema es que en toda interacción con las mujeres es posible descubrir actitudes machistas, aunque sean inconscientes. Desde estas concepciones se considera, obviamente, que no cabe en el hombre el participar o tener voz en organizaciones feministas puesto que los comportamientos y el tipo de relaciones que se establezcan entre hombres y mujeres, tienden a no ser igualitarios, que lo esperable es que todo hombre tienda a creerse superior a las mujeres, o a buscar más protagonismo o a imponer su punto de vista, y por tanto probablemente ejerza su machismo en estos colectivos. En todo caso, se aconsejan reuniones terapéuticas solo entre hombres que les permitan tomar consciencia de su machismo y elaborar ejercicios de constricción y “purificación”.
    Creo que el término “micromachismo” y las conjeturas que lo sostienen son realmente antifeministas porque entorpecen las relaciones igualitarias entre hombres y mujeres y benefician especialmente a todos aquellos que realmente ejercen violencia o abusos contra las mujeres, pudiendo incluso atraer hacia posturas machistas a hombres y mujeres que no comparten que se sospeche constantemente de los hombres con retóricas excluyentes. Se impide así un ejercicio de socialización más igualitaria con potencial transformador que puede darse en las organizaciones feministas que aceptan o incluso estimulan la diversidad.
    Termino poniendo un ejemplo muy significativo de un artículo en un diario incapaz de ver la gran carga machista contenida en unas manifestaciones de C. Tangana, y que por el contrario el autor considera “esperanzadoras” (sic):
    El publicista y presentador le preguntó cómo le sentaba que le llamasen “heterazo”, a lo que el artista contestó: “Es que es verdad. Todo lo que me ha enseñado el feminismo es que soy un heterazo y que estoy dominado por todos los patrones de macho, ¿tú no?”. Y añadió: “Soy un machirulo aunque no quiera”.
    https://www.eldiario.es/cultura/musica/radiografia-nueva-masculinidad-c-tangana-vampirizar-imagen-rosalia-mujeres-florero-ultimo-videoclip_1_6403595.html
    Evidentemente estas declaraciones no impiden que C. Tangana siga componiendo y canciones o escenificando videoclips exhibiéndose entre de mujeres cosificadas y sexualizadas, por mucho que aparezca en una ante un confesionario acusándose y enumerando a todas las mujeres con las que ha mantenido relaciones sexuales, jugando descaradamente con la ambivalencia entre culpa y prestigio que le dan sus conquistas, por supuesto debido a “un impulso animal ligado a una virilidad incontrolable”.

    OTHER SOURCES:

  4. Scientific articles:

    • Suárez, J. (2013). El micromachismo en la publicidad. Nuevas estrategias para viejos estereotipos. 7(2), 239-251 https://doi.org/10.5209/rev_PEPU.2013.v7.n2.46176
    • Peralta García, L., Ufarte Ruíz, M., & López-Caniego, M. (2019). Micromachismos y prensa digital. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes17(1), 162-183. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i1.1220
    • García Campana, A., Hidalgo Lacalle, M., López León, M. D. C., & Román Almendros, M. D. R. (2018). Los micromachismos en los adolescentes. Su asociación con las relaciones de pareja y el modelo de maternidad y paternidad.Cultura de los Cuidados. 22(51): 144-153. https://doi.org/10.14198/cuid.2018.51.16

    COMMENT: 
    “Micromachismo” is tolerated and accepted by much of society because it is low-level.

    There are many references in everyday life from television to advertising through labor relations that can be perfectly considered as “micromachismo”. But are they tolerable attitudes or can they be considered true sexism and should we fight it? In the very definition of “micromachismo” we find sexism itself and it should not be accepted.

    “‘Micromachismo’ is a symbolic violence that recalls the validity of patriarchal convictions in the design of society” Suárez, J. (2013). El micromachismo en la publicidad. Nuevas estrategias para viejos estereotipos. 7(2), 239-251 https://doi.org/10.5209/rev_PEPU.2013.v7.n2.46176

    “All of them (neosexism, new machismos or benevolent machismos) reveal the validity of androcentrism and patriarchy, which is showing new faces, obeying the desire to maintain privileges of imposition and domination on which the system is based”.Peralta García, L., Ufarte Ruíz, M., & López-Caniego, M. (2019). Micromachismos y prensa digital. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes17(1), 162-183. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i1.1220

    “Micromachismos” are practices of male domination in everyday life, precisely grounded in the social / cultural subtlety, almost imperceptible, exercised by even the “least macho man in the world”. García Campana, A., Hidalgo Lacalle, M., López León, M. D. C., & Román Almendros, M. D. R. (2018). Los micromachismos en los adolescentes. Su asociación con las relaciones de pareja y el modelo de maternidad y paternidad.Cultura de los Cuidados. 22(51): 144-153. https://doi.org/10.14198/cuid.2018.51.16

    It seems that there is no doubt that “micromachismo” is directly considered sexism.

  5. COMMENT:

    This article analyces some integration/redistribution policies in UK and it’s outcomes:

    1) Increase of racism

    “Racial violence against Muslim pupils was just the starkest reaction to this
    forced integration. An analysis of letters published in the local press reveals how
    the policy of school mergers managed to engender a generalised white backlash
    against what was quickly seen as ‘integration by stealth’ and ‘social engineering’.
    An excerpt from a letter to the local paper encapsulates the way school desegre-
    gation, an idea believed to be imposed by political elites on to white working-
    class neighbourhoods, was seen as a belligerent force with the potential to foster
    racial divisions:”

    2) Xenophobic vote and xenophobic activism:

    “The Burnley ward was a particular electoral stronghold for
    the BNP, which became the official opposition party on Burnley Council during
    the run-up to the May 2003 local elections. The BNP also won its first ever county
    council seat in 2009 by ending twenty years of Labour control. Currently, the BNP
    has just one council seat, but this does not reflect the extent of far-right activity,
    given the rise of the popular street activism of the English Defence League (EDL),
    as seen through a number of high-profile public demonstrations by the EDL
    Burnley division.”

    SCIENTIFIC EVIDENCE:

    Miah, S. (2012). School desegregation and the politics of ‘forced integration.’ Race & Class, 54(2), 26–38. https://doi.org/10.1177/0306396812454987

  6. In the United States of America, the first desegregation policies were initiated. The forced redistribution by buses of blacks to white schools generated great riots because of the rejection by the white community. The desegregation unleashed outbreaks of interacial violence not seen until then.

    Hornburger, J. M. (1976). Deep are the Roots: Busing in Boston. The Journal of Negro Education, 45(3), 235–245. https://doi.org/10.2307/2966901

  7. South Asians in London, 1963-1981. Bussing.

    “Separating South Asian students at bussing points often made them vulnerable to isolation and racial violence. In a letter to the Indian Workers’
    Association, a group of children trekking to Watford Secondary School from
    Southall and Ealing complained: “Every morning and evening we change
    buses . . . Because we are of Indian or Asian origin (or putting it simply coloured),
    this gang of white boys from Vincent School beat every coloured boy they get
    hold of and spit on the girls. Because of this some boys and girls don’t attend the
    school or are unable to attend regularly.”62 These cruelties reflected emergent
    racisms in increasingly diverse districts, but the practicalities of bussing also con-
    centrated South Asian students into specific areas making them easier targets for
    abuse.”

    Brett Bebber, “We Were Just Unwanted”: Bussing, Migrant Dispersal, and South Asians in London, Journal of Social History, Volume 48, Issue 3, Spring 2015, Pages 635–661, https://doi.org/10.1093/jsh/shu110

  8. COMMENT:

    In the case of the Roma in Europe, school segregation is very pronounced. Prejudice against the Roma community is deeply rooted throughout Europe and this produces a strong reaction to sharing schools with Roma. When school desegregation policies act on this population, new forms of intraschool segregation automatically arise. These forms of intraschool segregation are the product of the anti-Gypsy reaction of families and heads of studies of other ethnic groups in the schools where they are integrated. Those are the effects:

    “However, in schools where intraschool segregation came about as a consequence of anti-Roma prejudice of the principal persistent stigmatization, interethnic bullying, teachers’ neglect of Roma classes and their unwillingness to teach, as well as their consistent negative feedback, resulted in the short run in Roma students’ antischool attitude, their lack of respect for the school and the teachers. It also damaged their self-perception, identity formation, and future ambitions.”

    SCIENTIFIC EVIDENCE:

    Vera Messing (2017) Differentiation in the Making: Consequences of School Segregation of Roma in the Czech Republic, Hungary, and Slovakia, European Education, 49:1, 89-103, DOI: 10.1080/10564934.2017.1280336

  9. COMMENT:

    The case of apartheid in South Africa is known worldwide. There was also a process of school desegregation that caused more pronounced situations of racism against minors.The more prior racism exists against the community to be integrated, the worse the reaction will be in the desegregation process. In my opinion, a latent racism awakens in an interracial contact that is unwanted or forced by the authorities. Teachers from the mainstream community do not fully display their racist behavior until an interracial context exists.

    “Until 1991 the school was all-white by law but by 1996 the school’s student
    population had become sixty per cent white and forty per cent black. The ethos
    of the school remains quite traditional with its emphasis, for example, on
    uniform and ceremonies. The change in the racial composition of the school
    has been a troubling one for students and staff brought up under apartheid.
    In 1994, for example, students were asked to write about their feelings towards
    the school. The following were some of the statements from the students at
    the time:
    There were times when I got back home crying, not only because of the pain I had
    endured from racial tension in the school but also from the pain of seeing how
    much hatred young people can have in them. Because of the colour of my skin I
    am expected to fight and sweat for what I want. All I want is to be treated equally.
    The blacks do not have any self-discipline.
    The teachers here are racist….”

    SCIENTIFIC EVIDENCE:

    Harber, C. Desegregation, Racial Conflict and Education for Democracy in the New South Africa: A Case Study of Institutional Change. International Review of Education44, 569–582 (1998). https://doi.org/10.1023/A:1003449500563

  10. COMMENT:

    This chapter provides a lot of scientific evidence that explains that unwanted and unequal contact has negative consequences in the relationship and in self-concept of lower status students.”

    “Thus, generalization of attitude to diverse situations as a result of interethnic contact is not the rule but the exception. In real-life situations, ethnic contact is generally not in conditions of equal status. In these cases contact can generate negative effects on attitudes as well as on the self-concept of the minority or low-status group member.”

    OTHER SOURCES:

    https://www.cambridge.org/core/books/abs/social-life-of-emotions/intergroup-contact-and-the-central-role-of-affect-in-intergroup-prejudice/3F5129880E8E430F70C56382E754017E

  11. El autor Bonino explica que micromachismos son actos de violencia de baja magnitud, que suceden en la vida cuotidiana como, por ejemplo:

    – Utilitarios: se abusa de las capacidades femeninas de servicio y se naturaliza su trabajo como cuidadoras.

    – Encubiertos: sutiles, se impone las verdades masculinas a la voluntad de la mujer.

    – Crisis: mujeres rompen la balanza de la desigualdad en la pareja.

    – Coercitivos: fuerza moral, psíquica i económica hacia la mujer.

    Por tanto, son actos de violencia débil que la mayoría de veces no son intencionados, sino que ya nos vienen impuestos por la sociedad, sea por la familia o por la educación que reciben las personas desde temprana edad, por esta razón, estos actos son normalizados y no se les da la importancia necesaria.

    Un ejemplo muy claro de nuestra interiorización de los micromachismos es que se pueden manifestar por la televisión sin ser juzgados por la sociedad. En un programa de televisión denominado como “La isla de las tentaciones” en la que un participante menospreciaba a su pareja con la frase: “Me gusta salir más con mis amigos que con mi pareja, mejor estar solo que tener un Pokémon al lado” Este comentario no fue en ningún momento juzgado por nadie ni se le dio la importancia que se merecía.

    Actualmente, estas acciones deplorables no quedan todas impunes, un ejemplo de este avance de la sociedad es que, en el ultimo mes se ha viralizado un fragmento del programa de televisión “First Dates” donde un hombre con personalidad narcisista hace repetidos comentarios débiles para infravalorar a la mujer con la que tiene la cita. Este acto fue muy criticado por las redes sociales y se juzgó la acción realizada.

    Por lo que podemos afirmar que, estos gestos de violencia débil ya no son todos aceptados por la sociedad actual gracias a los cambios educativos que estamos recibiendo.

  12. In order to analyze this statement, we look up some information about segregation programs, xenophobia and schools.

    We achieve one article, which explain this phenomenon in a mid-size Canadian city. The abstract of this article advertise about “how, after families are allowed to choose schools outside their designated catchment areas, the city’s high schools are racially and socially segregated, with the most affluent families with European backgrounds concentrated on its west side, and the low-income families with Indigenous and racialized backgrounds clustered on its east side. The west side also has specialized choice programs that facilitate the social reproduction of both the local residents and mobile students from the rest of the city who choose the programs and are from advantaged backgrounds. Based on these findings, we argue that school choice practices reinforce school (re)segregation”

    We also find another article, which put the focus on Asian Americans and desegregation in metropolitan Hartford. In this case the abstract highlights: “Little research examines the experiences and perspectives of Asian American parents who participate in K-12 desegregation efforts, such as magnet schools. Conceptually framed by research on Asian American racialization, this qualitative case study investigates 10 Asian American parents in metropolitan Hartford, Connecticut; and the motivations underpinning their decisions to choose magnet schools for their children. I find that most parents emphasized ‘diversity’ over ‘desegregation’ when explaining their decision to choose magnet schools. This pattern demonstrates parents’ limited engagement with racialized power structures and with how Asian Americans are situated within the American racial order. Findings reflect research on the invisibility and racial ambiguity of Asian Americans in policy and political discourses. Thus, findings point to the need for desegregation and other educational policies to center Asian American’ nuanced backgrounds and experiences”.

    Articles

    

    Castillo, E. (2022). ‘More of the diversity aspect and less of the desegregation aspect’: Asian Americans and desegregation in metropolitan Hartford. Race Ethnicity and Education, 1-19.

    Yoon, E. S., Grima, V., DeWiele, C. E. B., & Skelton, L. (2022). The impact of school choice on school (re) segregation: settler-colonialism, critical geography and Bourdieu. Comparative Education, 58(1), 52-71.

  13. Los micromachismos son una forma de violencia que existe pero no es la principal causa de violencia de género puesto que para Benalcázar-Luna, M., & Venegas,G. (2017), los micromachismos son agresiones cotidianas machistas de baja intensidad, cometidas tanto por hombres como por mujeres y no son cuestionadas debido a la naturalización de los esquemas inequitativos de género. Para ellas, por tanto, los micromachismos son considerados violencia simbólica.
    Según Arantxa Elizondo y Elena Duque, en un artículo del Diario Feminista, los micromachismos meten a todos los hombres en el mismo saco, generalizando y banalizando la violencia de género. En lugar de poner el foco en “hombres imperfectos” que reproducen micromachismos, defienden que se ha de denunciar a los violentos y a los agresores que destruyen a mujeres física y psicológicamente.

    Benalcázar-Luna, M., & Venegas, G. (2017). Micromachismo: manifestación de violencia simbólica. UTCiencia2(3), 140-149.

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